Technische gegevens van de Suzuki Fronte Coupé (LC10W), Suzuki Cervo (SS20), de SC-80-GX en de SC-100-GX.

 

Prestaties

Type  LC10W-GE/GXR  LC10W-GXF  LC10W-GXPF  SS20-CX-G SS20-CX/L SC-80-GX SC-100-GX
Top snelheid 120 km/u 120 km/u 142 km/u
Acceleratie 1/4 mijl  19,47 sec 19,67 sec 20,20 sec 23 sec 23 sec
Vermogen   37 pk/6500 tpm 37 pk/6500 tpm 34 pk/6000 tpm 28 pk/5000 tpm 28 pk/5000 tpm 48,6 pk/5000 tpm
Max. koppel 4,2 kgm/4500 tpm 4,2 kgm/4500 tpm  4,2 kgm/4500 tpm  5,3 kgm/3000 tpm 5,3 kgm/3000 tpm  8,5 kgm/2500 tpm
Max. klimhoek 29,3 gr 25,7 gr 25,7 gr  28,4 gr  27,5 gr
Draaicirkel 7,8 m 7,8 m 7,8 m 8,6 m 8,6 m 8,8 m

 

 Motor

Type  LC10W-GE/GXR  LC10W-GXF  LC10W-GXPF  SS20-CX-G SS20-CX/L SC-80-GX SC-100-GX
Motor type  3 cilinder 2 takt  3 cilinder 2 takt  3 cilinder 2 takt  3 cilinder 2takt 3 cilinder 2 takt 4 cilinder 4 takt 4 cilinder 4 takt
Koeling water water water  water  water  water  water 
Boring X slag 52x56 mm 52x56 mm 52x56 mm 61x61,5 mm 61x61,5 mm  62x66 mm 65,5x72 mm
Cilinder inhoud 356 cc 356 cc 356 cc 539 cc 539 cc 797 cc 970 cc
Compressie verhouding  7,2:1 7,2:1 7,8:1 7,0:1  7,0:1 9,0:1
Koppelings type Droge plaat Droge plaat Droge plaat  Droge plaat Droge plaat  Droge plaat Droge plaat 
Smeersysteem  CCI PosiForce CCI PosiForce CCI PosiForce CCI PosiForce CCI PosiForce Carter Carter
Versnellingen voor-/achteruit 4 /1 4/1 4/1 4/1 4/1 4/1 4/1
Synchronisatie 1 - 4 1 - 4 1 - 4 1 - 4 1 - 4 1 - 4 1 - 4

De watergekoelde 3 cilinder tweetakt van de Suzuki Cervo

Motor Cervo SS20

Afmetingen en inhouden

Type  LC10W-GE/GXR  LC10W-GXF  LC10W-GXPF  SS20-CX-G SS20-CX/L SC-80-GX SC-100-GX
Lengte  2.995 mm 2.995 mm 2.995 mm 3.190 mm 3.190 mm 3.200 mm
Breedte  1.295 mm 1.295 mm  1.295 mm  1.395 mm 1.395 mm  1.395 mm
Hoogte  1.200 mm 1.200 mm 1.200 mm  1.210 mm 1.210 mm  1.225 mm
Wielbasis 2.010 mm  2.010 mm 2.010 mm  2.030 mm  2.030 mm  2.030 mm 
Bodem vrijheid 160 mm 160 mm  160 mm 
Inhoud benzinetank 27 ltr  27 ltr 27 ltr  26 ltr 26 ltr   26 ltr
Inhoud olietank 4 ltr 4 ltr 4 ltr 4 ltr 4 ltr  3 ltr carter 
Aantal zitplaatsen 2 4 4
Banden maat 5.20x10/135SR10 5.20x10/135SR10 5.20x10/135SR10 145SR10 5.20x10 145/70SR12
Gewicht 480 kg 480 kg 480 kg 550 kg 535/540 kg  642 kg 

 

 Overige Specificaties

Type  SC-100-GX 
Wielophanging voor Onafhankelijk met schroefveren 
Wielophanging achter Onafhankelijk met schroefveren 
Remmen voor Schijf 
Remmen achter Trommel
Stuursysteem Tandheugel

 

 Uitrusting

Uitvoering  SC-100-GX 
Toerenteller 
Klokje
Middengolf radio
Electrische ruitensproeier X
Dagteller X
Zonwerend glas X
Sportstuur X
Glazen derde deur X
Achterruitverwarming X
Achteruitrijlamp X

 

 

 

 

In 1971 wordt de Suzuki Fronte LC10 vervangen door een nieuw type Suzuki Fronte LC10 model 1971, ook wel Stingray genoemd. Op basis van deze Fronte ontwerpt de italiaanse auto ontwerper Giugiaro een kleine coupé. De Suzuki Fronte Coupé komt in september 1971 voor het eerst op de markt. De auto is uitgerust met een 360 cc driecilinder tweetakt motor met water koeling. De motor levert een vermogen van 31,34 of 37 pk afhankelijk van de uitvoering. De Suzuki Fronte Coupé wordt geproduceerd tot juni 1976 wanneer de produktie vanwege nieuwe Kei klasse wetgeving en uitlaatgaseisen gestaakt wordt.

Ruim een jaar later, in oktober 1977 wordt de opvolger van de Suzuki Fronte Coupé geïntroduceerd. Deze Suzuki Cervo SS20 lijkt sterk op de Suzuki Fronte Coupé maar is een slagje groter door gebruik van grotere bumpers en een iets verhoogde voorklep. Ook de motor is groter geworden. De 360 cc driecilinder motor is vergroot naar 539 cc maar helaas is door de nieuwe uitlaatgaseisen het motorvermogen afgenomen tot 28 pk. In combinatie met het toegenomen gewicht komt de topsnelheid van de auto met de nieuwe motor uit op slechts 112 km/uur. De Cervo was leverbaar in 3 uitvoeringen. De standaard versie is de CX, gevolgd door de luxe versie CX-L en als top uitvoering de CX-G met onder andere schijfremmen op de voorwielen.

Voor de export komt Suzuki in april 1978 op de markt met een speciale versie van de Cervo, de SC-100-GX. In deze export versie is de drie cilinder tweetakt motor vervangen door een vier cilinder viertakt motor van 970 cc met een vermogen van 47 pk. De top snelheid van deze lichte slechts 642 kg wegende auto komt hiermee op 142 km/uur. Om te voorkomen dat de auto met deze relatief zware motor achterin zich staartlastig gaat gedragen, een bekend probleem van auto's met motor achterin, wordt de motor naar voren gekanteld geplaatst waardoor het zwaartepunt van de motor naar voren komt en de auto zich gaat gedragen als een auto met middenmotor.

Van deze SC-100-GX worden in totaal 9285 auto's geproduceerd. De produktie aantallen per Suzuki boekjaar (April - Maart) zijn:

boekjaar  produktie aantal  levering in Nederland
April 78 - Maart 79  125 125
April 79 - Maart 80  2.072 417
April 80 - Maart 81  4.997 2.006
April 81 - Maart 82 2.091 742

 

In totaal worden in Nederland 3290 exemplaren van de SC-100-GX verkocht. Ook in Engeland wordt de auto aangeboden. In Engeland, waar de auto de bijnaam Whizzkid krijgt worden in totaal 4696 van deze auto's verkocht. De overige 1299 worden onder andere in Nieuw Zeeland en Zuid Afrika en Latijns Amerika verkocht.

In Chili wordt in het begin de Suzuki Cervo als SC-80 verkocht met de 800 cc viercilinder viertakt F8A motor. Het lijkt er op dat ook een aantal exemplaren van deze SC-80 in Nederland verkocht zijn.

   

In 1978 haalde de Toyota importeur Louman de eerste Suzuki SC-100-GX naar Nederland. Volgens de tests is het een zeer opvallend autootje, ziet er snel en sportief uit en rijdt uiterst comfortabel. Op de RAI in februari 1979 wordt de auto geïntroduceerd waarna Suzuki Importeur Nimag met de import begint. Het eerste exemplaar bestaat nog steeds en is in bezit van het Louman museum.

Nieuwe Leidsche Courant 8 februari 1979

RAI nieuws uit de Nieuwe Leidsche Courant 8 februari 1979

 

Uit de Autovisie van 10 februari 1979 citeren we een stuk geschreven door Rob Slotemaker.

"Alleen al om te zien vind ik de Suzuki een prachtig autootje. Ondanks zijn extreem kleine afmeting is men er naar mijn smaak toch goed in geslaagd er een harmonich geheel van te maken. En de rijkwaliteiten van het ding zijn fantastisch. In bochten is de Suzuki in principe neutraal. Het maakt echter nogal wat verschil uit hoe de auto bezet is. Met een eigen massa van rond 650 kilogram scheelt het wel iets of er één of twee personen aan boord zijn, al dan niet met bagage. Naarmate de belasting toeneemt wordt het autootje iets meer overstuurd. Niet veel en goed opvangbaar overigens. De stabiliteit van de Suzuki is uitstekend, evenals de remmen en de besturing dat zijn. De transmissie doet een beetje teer aan, maar dat komt waarschijnlijk door de vrij lange overbrenging. Niet alleen op droog wegdek is de Suzuki erg handelbaar, ook op de slipbaan. We maten een veiligheidsgrens van 53 graden en dat is voor zo'n kleine auto lang niet slecht. Het kost maar weinig inspanning om dit kleine wagentje veilig uit een slip te halen. Hij luistert heel goed naar het stuur en je kunt er echt mee gooien en smijten. voor mij is deze Japanner zijn geld dubbel en dwars waard, Hij zou alleen nog wel wat meer vermogen kunnen gebruiken"

De SC-100 is in Nederland geleverd van 1979 tot 1983. In totaal zijn er 3290 Coupé's in Nederland verkocht van de 9285 stuks die wereldwijd geleverd zijn. Het is dus een echte sportcoupe met een 970cc motor die 35,9 KW leverde goed voor 48 PK. Het motortje had een bovenliggende nokkenas en hetzelfde type blokje is jaren daarna doorontwikkeld bij Suzuki en kwam je in diverse andere auto’s tegen zoals de Alto, de Carry en de LJ80 en SJ410,  De ophanging is onafhankelijk met schroefveren dus vandaar de comfortabele wegligging. Hij weegt maar 642 kilo waardoor het motortje het autootje makkelijk laat accelereren. De uitrusting is in vergelijking met zijn Japanse broertje de Cervo veel completer. Zo heeft hij standaard een achterruitverwarming, een tankdop met slot, toerenteller, klokje, radio, ampèremeter, elektrische ruitensproeier, dagteller, zonwerend glas, sportstuur, slaapstoelen (met verstelbare rugleuningen en hoofdsteunen), achterruitrijlampen en moquette vloerbedekking.

Verder waren er nog allerlei accessoires te verkrijgen bij de dealer maar ook via de groothandel voor automaterialen. Denk aan licht metalen velgen in diverse soorten, een middenconsole (was eigenlijk voor de recht gestuurde auto, maar paste ook in de link gestuurde) en een achterraam jalouzie en windschermen voor de deurramen, striping voor over de zijkant met insnijding van het GX-logo.

Door de achterwielaandrijving heeft hij een kleine draaicirkel van 8,8 meter.

Op 7 oktober 1990 richtte een lerares mevr. I.Stroosnijder samen met mevr. J.Coens de Suzuki Coupé Fanclub op. Dit was tevens de eerste ledenvergadering en er kwamen bij de eerste meeting maar liefst meer dan 100 coupeetjes uit het hele land.

 

Links is het clubblad van de Suzuki Coupé Fanclub. Het blad krijgt de naam "De Rugzak Rede" mee verwijzend naar een van de bijnamen van de Coupé in Nederland: Rugzak. Rechts is een foto van het eerste treffen en tevens de oprichtingsvergadering op 7 oktober 1990.

 

 

 

In de reclame van Frisia wordt handig gebruik gemaakt van het formaat van de SC-100-GX dat op de Japanse markt afgestemd is.

 

In 1983 worden in Nederland de laatste exemplaren van de SC-100-GX verkocht. De opvolger SS40 wordt niet in Nederland geleverd. De SS40 is een coupé model gebaseerd op de Suzuki Alto en heeft net als de Alto de motor voorin en voorwiel aandrijving.

 

 

  

 

 

   
 Suzuki Prijslijst Januari 1983